Business Insider Nederland en radiostation Sublime bieden inspiratie en houden je op de hoogte van zakelijke oplossingen voor een mooiere wereld.

Dit zijn de belangrijkste punten van vandaag:

  • Startup Wakuli betaalt koffieboeren bijna drie keer zoveel dan de gemiddelde koffieprijs
  • Vanaf vandaag gaat het koffiedik van de gemeente Rotterdam naar zwammen

 

1. Startup Wakuli betaalt koffieboeren bijna drie keer zoveel dan de gemiddelde koffieprijs

De Nederlandse startup Wakuli betaalt koffieboeren bijna drie keer zo veel als de gemiddelde koffieprijs. Hoe ze dat doen? Door direct bij de boer de koffie af te nemen.

Initiatiefnemer Yorick Bruins legt uit dat de weg van koffieboer naar consument te lang is. Door bijvoorbeeld een tussenschakel zoals de supermarkt over te slaan hoeft Wakuli al 40 procent minder kosten af te dragen, legt Bruins uit. En daar profiteert de koffieboer van.

Als je een abonnement bij het bedrijf afneemt, kun je bijvoorbeeld wekelijks of maandelijks koffie bij je thuis laten bezorgen. Op dit moment hebben meer dan 3.000 huishoudens een abonnement. Wakuli hoopt over vijf jaar aan 1 miljoen huishoudens eerlijke koffie te verkopen.

Deze maand introduceert het merk ook biologisch afbreekbare koffiecups.

2. Koffiedik van de gemeente Rotterdam gaat naar zwammenkweker

De Rotterdamse paddenstoelenkweker Rotterzwam gaat op 75 locaties van de gemeente koffiedik inzamelen. Een eerste proef met drie locaties wordt daarmee uitgebreid naar alle afdelingen van de Zuid-Hollandse gemeente.

Door het inzamelen komt het koffiedik niet meer in de verbrandingsoven terecht. Het kan nu worden gebruikt als waardevolle voedingsbodem voor zwammen.

Er wordt ook onderzoek gedaan naar het gebruik van koffiedik als bodemverbeteraar en als grondstof voor bier. Hergebruik levert een besparing van bijna 27.000 kilo CO2 op. Dat staat gelijk aan het planten van 1.344 bomen.

Ondernemers van de Vooruitgang is dagelijks om 17.30 uur en 18.30 uur te beluisteren op Sublime op 90.7 FM.

LEES OOK: Startup Wakuli verkoopt haar koffie niet in de supermarkt, dit is de reden